Na Skrajny Granat z Hali Gąsienicowej

Czas przejścia:
2 godz. 30 min
Trudność:

Skrajny Granat to wspaniały punkt widokowy, z którego dobrze widoczne są trzy doliny: Gąsienicowa, Pańszczyca oraz Pięciu Stawów Polskich. Podejście żółtym szlakiem zaczyna się w pobliżu brzegu Czarnego Stawu Gąsienicowego. Trudności i ekspozycja umiarkowane, przejście najbardziej kłopotliwego odcinka ułatwiają łańcuch i klamra.

Wychodząc ze schroniska na Hali Gąsienicowej idziemy w kierunku Kasprowego Wierchu. Około 100 metrów dalej, niebieski szlak odbija w lewo. Kamienna ścieżka prowadzi zboczami Małego Kościelca nad Czarny Staw Gąsienicowy (uwaga: zimą występuje tu duże zagrożenie lawinowe). Mniej więcej w 1/3 trasy mijamy pomnik Mieczysława Karłowicza, kompozytora i znawcy Tatr, który zginął tu pod lawiną w 1909 roku. Po około 30 minutach osiągamy brzeg jednego z najpopularniejszych jezior tatrzańskich. Pięknie prezentuje się stąd Orla Perć od Małego Koziego Wierchu do Granatów. Po prawej stronie nad stawem góruje natomiast Kościelec.

My skręcamy natomiast w lewo. Niebieski szlak obchodzi brzeg Czarnego Stawu Gąsienicowego. Przechodzimy przez wypływający z jeziora potok i po chwili dochodzimy do skrzyżowania z żółtą trasą na Skrajny Granat. Rozpoczynamy podejście kamienną ścieżką wśród gęstych zarośli kosodrzewiny. Pięknie prezentuje się tafla Czarnego Stawu. Po około 30 minutach kosodrzewina zanika i wkraczamy w teren rumowisk skalnych. Wkrótce trawersujemy dość szeroki żleb, który opada z Pańszczyckiej Przełęczy, oddzielającej Skrajny Granat i Wierch pod Fajki. Napotykamy tu pierwsze trudności – na krótkim odcinku po ukośnych płytach potrzebna będzie pomoc rąk. Chwilę później wchodzimy już w ścianę Skrajnego Granatu. Przed nami jedyne na trasie miejsce ze sztucznymi ułatwieniami. Podchodzimy po skałach trzymając się najpierw łańcucha, a następnie klamry.

Dalsza część szlaku prowadzi wysypanym drobnymi kamieniami piarżyskiem. Warto zachować ostrożność, gdyż podłoże jest dość kruche (łatwo o poślizgnięcie i strącanie kamieni). Zbliżając się do szczytu widzimy charakterystyczne formacje skalne Wierchu pod Fajki i położoną za nim Żółtą Turnię. Po około 2 godzinach dość męczącego podejścia wychodzimy wreszcie na grań, skręcamy w prawo i chwilę później stajemy na szczycie. Trudy wędrówki wynagradza piękna panorama ze Skrajnego Granatu (2225 m n.p.m.). Widać trzy doliny: Gąsienicową, Pańszczycę, Pięciu Stawów Polskich, oprócz tego Giewont, Kościelec, Świnicę, Orlą Perć, a w oddali najwyższe szczyty Tatr Wysokich.

Ze Skrajnego Granatu możemy kontynuować wycieczkę granią Orlej Perci w kierunku Krzyżnego (2 godz. 15 min) lub w przeciwną stronę – na Zadni Granat (możliwość zejścia do Koziej Dolinki) i dalej na Kozi Wierch (na odcinku Zawrat-Kozi Wierch obowiązuje ruch jednokierunkowy).