Przez Dolinę Kościeliską (do schroniska)

KolorCzas przejściaTrudność
Kolor:
Czas przejścia:
1 godz. 30 min
Trudność:

Jedna z najpopularniejszych tras w Tatrach, biegnąca dnem Doliny Kościeliskiej do schroniska na Hali Ornak. Zwłaszcza w sezonie letnim na szlaku możliwe tłumy. Atrakcyjność doliny zwiększają ciekawe formacje skalne oraz położone w niej jaskinie udostępnione dla ruchu turystycznego: Mroźna, Mylna, Raptawicka, Obłazkowa i Smocza Jama, do której prowadzi malowniczy Wąwóz Kraków.

Wędrówkę zaczynamy w Kirach, osiedlu Kościeliska, do którego dojechać można busem (liczne kursy z Zakopanego) lub samochodem (parkingi). Po drodze do wejścia na teren Tatrzańskiego Parku Narodowego mijamy bryczki konne wożące turystów do Polany Pisanej, położonej w 2/3 długości drogi do schroniska. Za kasą biletową TPN idziemy tuż obok Kościeliskiego Potoku, który towarzyszył nam będzie przez większą część wędrówki. Po kilku minutach wchodzimy na rozległą polanę, zwaną Wyżnią Kirą Miętusią. Ścieżka prowadzi przez jej środek, mijając bacówkę z oscypkami.

Po przejściu polany dochodzimy do skrzyżowania szlaków. W lewo odchodzą trasy na Przysłop Miętusi (Ścieżka nad Reglami) i Ciemniak (szlak czerwony), my dalej spacerujemy dnem doliny. Przekraczamy mostek nad potokiem, wchodząc na niewielką Cudakową Polanę, na której często zobaczyć można wypasane owce. Dalej ścieżka wchodzi do lasu, by po chwili doprowadzić nas na kolejną polankę – Stare Kościeliska. W przeszłości była ona ważnym ośrodkiem hutniczym. Znajdowała się kuźnia, chaty robotników i kościółek, od którego pochodzi być może nazwa doliny. Do dziś na prawym (od naszej strony) skraju polany stoi zbudowana przez robotników kapliczka.

Wędrujemy cały czas płaskim terenem, mijając po drodze kolejne skrzyżowania z wychodzącymi z doliny szlakami. Najpierw w prawo odbija Ścieżka nad Reglami (możliwe dojście do Doliny Chochołowskiej), a następnie kolejne dwie trasy – w prawo na Halę Stoły, zaś w lewo do Jaskini Mroźnej. Przechodzimy teraz przez Bramę Kraszewskiego, ponad sobą po obu stronach mając ciekawe urwiska skalne. Jak wspomniano, ścieżka biegnie w sąsiedztwie Kościeliskiego Potoku, tworzącego w wielu miejscach malownicze kaskady.

Po ok. 20 minutach wchodzimy na Polanę Pisaną. Warto na chwilę usiąść i spojrzeć na dobrze widoczne charakterystyczne turnie – Ratusz i Saturn. Niestety, w sezonie letnim miejsce to bywa mocno zatłoczone, jak zresztą cała dolina. Tuż za polaną początek biorą kolejne szlaki do jaskiń – w prawo czerwony do Raptawickiej i Mylnej, w lewo zaś żółty, prowadzący do Smoczej Jamy przez piękny Wąwóz Kraków. Powyżej, po prawej stronie podziwiać możemy imponujące ściany opadające z Raptawickiej Grani.

Ostatni odcinek trasy wiedzie nieco bardziej pod górę, głównie przez las, po drodze mijając jeszcze Polanę Smytnią. W kilkanaście minut docieramy do rozwidlenia – w lewo odbijają szlaki na Ciemniak przez Dolinę Tomanową (zielony) i nad Smreczyński Staw (czarny). Między drzewami prześwituje już budynek schroniska na Małej Polanie Ornaczańskiej, przy którym jesteśmy chwilę później. Przed schroniskiem znajdują się ławki i stoły, pięknie prezentuje się stąd masyw Bystrej, najwyższego szczytu Tatr Zachodnich.

Z Małej Polany Ornaczańskiej (części dawnej Hali Ornak) wychodzi żółty szlak prowadzący do Doliny Chochołowskiej przez Iwaniacką Przełęcz (2 godz. 30 min). Z przełęczy odbić możemy natomiast na grzbiet Ornaku i przejść nim dalej na Starorobociański Wierch. Jako kontynuację wycieczki możemy również wybrać jedną z tras wychodzących z Doliny Kościeliskiej lub po prostu wrócić do Kir.