Kopa Kondracka-Kasprowy Wierch

Czas przejścia:
1 godz. 40 min
Trudność:

Bardzo atrakcyjny widokowo odcinek graniowy pomiędzy Kopą Kondracką a Kasprowym Wierchem. Trasę pokonywać można w obu kierunkach. Przy dobrych warunkach nie powinna przysporzyć wielu problemów, w nielicznych miejscach zachować należy większą ostrożność ze względu na umiarkowaną ekspozycję.

Wędrówkę rozpoczynamy na szczycie Kopy Kondrackiej (2005 m n.p.m.), skąd szeroką ścieżką w 15 minut schodzimy na Przełęcz pod Kopą Kondracką (1863 m n.p.m.). W lewo odbija zielony szlak na Halę Kondratową, my zaś idziemy prosto, trzymając się czerwonych znaków przypisanych głównej grani Tatr. Idziemy teraz wygodnym chodnikiem, poniżej wierzchołka Suchego Wierchu Kondrackiego, trawersując jego trawiaste zbocza.

Następnie trasa prowadzi pod ciekawe formacje skalne Suchych Czub. Omijamy je po południowej stronie, po której teren opada znacznie łagodniej niż po północnej (urwiska). W kilku miejscach warto jednak zachować koncentrację – przy jej braku mamy bowiem gdzie spaść. Szlak trzyma się południowej strony grani, trawersując dalej zbocza Goryczkowej Czuby. Cały czas towarzyszą nam wspaniałe widoki na Tatry Wysokie, w dole podziwiać możemy natomiast słowacką Dolinę Cichą.

Za Goryczkową Czubą ścieżka schodzi w dół na Goryczkową Przełęcz Świńską. Warto chwilę odpocząć, przed nami bowiem kolejne podejście, na szczęście niezbyt męczące. Szlak biegnie pod szczytem Pośredniego Wierchu Goryczkowego, oczywiście znów po jego prawej stronie. Po obejściu zbocza naszym oczom ukazuje się bliski już Kasprowy Wierch. Po lewej stronie widzimy Kocioł Goryczkowy i znajdujący się w nim narciarski wyciąg krzesełkowy. Jeszcze kilkanaście minut pniemy się mozolnie w górę, osiągając wreszcie cel wędrówki.

Na szczycie Kasprowego Wierchu (1987 m n.p.m.) znajduje się obserwatorium meteorologiczne – najwyżej położony budynek w Polsce, zaś nieco niżej górna stacja kolejki linowej wraz z punktem gastronomicznym dla turystów.

Z Kasprowego Wierchu możemy zejść zielonym szlakiem do Kuźnic (ok. 2 godz.), żółtym na Halę Gąsienicową (ok. 1 godz.) lub kontynuować wędrówkę granią w kierunku Świnicy (na szczyt 1 godz. 50 min).