Program zimowego zlotu Tatromaniaków – GRUPY FOTOGRAFICZNE

PROGRAM ZIMOWEGO ZLOTU – GRUPY FOTOGRAFICZNE

 

W ramach zlotu zapisać się można do jednej z czterech grup (A-D), różniących się programem zajęć i miejscem sobotniego pleneru fotograficznego. Wybór grupy deklarujecie w uwagach podczas zapisów (w każdej grupie mamy max. 7 miejsc, decyduje kolejność zapisów!)

Zajęcia dla grup fotograficznych poprowadzą: Paweł Dutka (www.dutka.com.pl), Marcin Kęsek (www.marcinkesek.com) i Piotr Piątek (www.piotrpiatek.com).

Prosimy o zapoznanie się ze szczegółowym programem dla wszystkich grup oraz informacjami poniżej.

 

Grupa A (wschód na Lubaniu z Marcinem Kęskiem)

WSZYSTKIE MIEJSCA ZAJĘTE

 

Piątek, 11.03.2016

od 16:00 – przyjazd i zakwaterowanie uczestników

19:00 – oficjalne rozpoczęcie zlotu i powitanie

19:15 – spotkanie zapoznawcze uczestników z prowadzącymi zajęcia

– każdy uczestnik pleneru będzie mógł powiedzieć kilka zdań na swój temat (szczególnie interesuje nas od jak dawna interesujecie się fotografią, na jakim poziomie zaawansowania jesteście i jakie macie doświadczenia w fotografii krajobrazowej i górskiej);

– luźna rozmowa z prowadzącymi na temat specyfiki fotografii górskiej i jej różnych aspektów (przygotowanie do akcji fotograficznej w górach, – wybór miejsca pleneru, – sprzęt fotograficzny – jak wybrać, co zabrać, – jak się ubrać na plener, – fotografowanie w zależności od pór roku, – pogoda i kalendarz astronomiczny); 

– przygotowanie aparatów do pleneru, sprawdzenie ich ustawień

21:00-21:30 – po zakończeniu spotkania ognisko i integracja z pozostałymi uczestnikami zlotu lub krótki sen 🙂

 

Sobota, 12.03.2016

1:00 – wyjazd busem z Kościeliska do Kluszkowiec

2:00 – wyjście na miejsce pleneru fotograficznego: Lubań (szczyt w Gorcach); prowadzący: Marcin Kęsek

4:00/4:30 – początek akcji fotograficznej, fotografowanie świtu i wschodu słońca

7:30 – rozpoczęcie zejścia ze szczytu

9:00-10:00 – powrót busem do Kościeliska

10:00 – śniadanie w MTB Hostel (wcześniej prosimy o zabranie własnego prowiantu i gorącego napoju na drogę)

13:00-16:00 – zajęcia z obróbki przy komputerach; prowadzący: Piotr Piątek

17:00 – obiad w hostelu

20:30-21:00 – ognisko i integracja

 

Niedziela, 13.03.2016

4:30 – wyjazd na wschód słońca w pobliżu Kościeliska (np. Salamandra/Gubałówka); prowadzący: Marcin Kęsek i Paweł Dutka

8:00 – powrót do hostelu, śniadanie

od 10:00 – praca nad zebranym materiałem zdjęciowym pod okiem prowadzącego (Marcin Kęsek)

14:30 – obiad w hostelu

16:00 – oficjalne zakończenie zlotu, wykwaterowanie uczestników

 

Grupa B (wschód na Kasprowym Wierchu z Pawłem Dutką)

WSZYSTKIE MIEJSCA ZAJĘTE

 

Piątek, 11.03.2016

od 16:00 – przyjazd i zakwaterowanie uczestników

19:00 – oficjalne rozpoczęcie zlotu i powitanie

19:15 – spotkanie zapoznawcze uczestników z prowadzącymi zajęcia

– każdy uczestnik pleneru będzie mógł powiedzieć kilka zdań na swój temat (szczególnie interesuje nas od jak dawna interesujecie się fotografią, na jakim poziomie zaawansowania jesteście i jakie macie doświadczenia w fotografii krajobrazowej i górskiej);

– luźna rozmowa z prowadzącymi na temat specyfiki fotografii górskiej i jej różnych aspektów (przygotowanie do akcji fotograficznej w górach, – wybór miejsca pleneru, – sprzęt fotograficzny – jak wybrać, co zabrać, – jak się ubrać na plener, – fotografowanie w zależności od pór roku, – pogoda i kalendarz astronomiczny); 

– przygotowanie aparatów do pleneru, sprawdzenie ich ustawień

21:00-21:30 – po zakończeniu spotkania ognisko i integracja z pozostałymi uczestnikami zlotu lub krótki sen 🙂

 

Sobota, 12.03.2016

0:30 – wyjazd z Kościeliska do Kuźnic

1:00 – wyjście z Kuźnic na Kasprowy Wierch przez Halę Gąsienicową; prowadzący: Paweł Dutka

4:00/4:30 – początek akcji fotograficznej, fotografowanie świtu i wschodu słońca na Kasprowym Wierchu

7:30 – rozpoczęcie zejścia ze szczytu

10:30-11:00 – powrót busem do Kościeliska

11:00 – śniadanie w MTB Hostel (wcześniej prosimy o zabranie własnego prowiantu i gorącego napoju na drogę)

13:00-16:00 – zajęcia z obróbki przy komputerach; prowadzący: Piotr Piątek

17:00 – obiad w hostelu

20:30-21:00 – ognisko i integracja

 

Niedziela, 13.03.2016

4:30 – wyjazd na wschód słońca w pobliżu Kościeliska (np. Salamandra/Gubałówka); prowadzący: Marcin Kęsek i Paweł Dutka

8:00 – powrót do hostelu, śniadanie

od 10:00 – praca nad zebranym materiałem zdjęciowym pod okiem prowadzącego (Paweł Dutka)

14:30 – obiad w hostelu

16:00 – oficjalne zakończenie zlotu, wykwaterowanie uczestników

 

Grupa C (zachód na Magurkach z Pawłem Dutką)

 

Piątek, 11.03.2016

od 16:00 – przyjazd i zakwaterowanie uczestników

19:00 – oficjalne rozpoczęcie zlotu i powitanie

19:15 – spotkanie zapoznawcze uczestników z prowadzącymi zajęcia

– każdy uczestnik pleneru będzie mógł powiedzieć kilka zdań na swój temat (szczególnie interesuje nas od jak dawna interesujecie się fotografią, na jakim poziomie zaawansowania jesteście i jakie macie doświadczenia w fotografii krajobrazowej i górskiej);

– luźna rozmowa z prowadzącymi na temat specyfiki fotografii górskiej i jej różnych aspektów (przygotowanie do akcji fotograficznej w górach, – wybór miejsca pleneru, – sprzęt fotograficzny – jak wybrać, co zabrać, – jak się ubrać na plener, – fotografowanie w zależności od pór roku, – pogoda i kalendarz astronomiczny); 

– przygotowanie aparatów do pleneru, sprawdzenie ich ustawień

21:00-21:30 – po zakończeniu spotkania ognisko i integracja z pozostałymi uczestnikami zlotu

 

Sobota, 12.03.2016

7:00-8:00 – śniadanie w MTB Hostel

12:00 – wyjazd busem z Kościeliska do Ochotnicy Górnej

13:30 – wyjście na miejsce pleneru fotograficznego: Magurki (szczyt w Gorcach); prowadzący: Paweł Dutka

16:00 – początek akcji fotograficznej, fotografowanie zachodu słońca na Magurkach

19:00 – rozpoczęcie zejścia ze szczytu

20:30-22:00 – powrót busem do Kościeliska

22:00 – obiadokolacja (oraz ognisko) w MTB Hostel, integracja z pozostałymi uczestnikami zlotu

 

Niedziela, 13.03.2016

4:30 – wyjazd na wschód słońca w pobliżu Kościeliska (np. Salamandra/Gubałówka); prowadzący: Marcin Kęsek i Paweł Dutka

8:00 – powrót do hostelu, śniadanie

od 10:00 – zajęcia z obróbki przy komputerach; prowadzący: Piotr Piątek

14:30 – obiad w hostelu

16:00 – oficjalne zakończenie zlotu, wykwaterowanie uczestników

 

Grupa D (zachód na Kasprowym Wierchu z Marcinem Kęskiem)

WSZYSTKIE MIEJSCA ZAJĘTE

 

Piątek, 11.03.2016

od 16:00 – przyjazd i zakwaterowanie uczestników

19:00 – oficjalne rozpoczęcie zlotu i powitanie

19:15 – spotkanie zapoznawcze uczestników z prowadzącymi zajęcia

– każdy uczestnik pleneru będzie mógł powiedzieć kilka zdań na swój temat (szczególnie interesuje nas od jak dawna interesujecie się fotografią, na jakim poziomie zaawansowania jesteście i jakie macie doświadczenia w fotografii krajobrazowej i górskiej);

– luźna rozmowa z prowadzącymi na temat specyfiki fotografii górskiej i jej różnych aspektów (przygotowanie do akcji fotograficznej w górach, – wybór miejsca pleneru, – sprzęt fotograficzny – jak wybrać, co zabrać, – jak się ubrać na plener, – fotografowanie w zależności od pór roku, – pogoda i kalendarz astronomiczny); 

– przygotowanie aparatów do pleneru, sprawdzenie ich ustawień

21:00-21:30 – po zakończeniu spotkania ognisko i integracja z pozostałymi uczestnikami zlotu

 

Sobota, 12.03.2016

7:00-8:00 – śniadanie w MTB Hostel

12:00 – wyjazd busem z Kościeliska do Kuźnic

12:30 – wyjście na Kasprowy Wierch przez Halę Gąsienicową; prowadzący: Marcin Kęsek

16:00 – początek akcji fotograficznej, fotografowanie zachodu słońca na Kasprowym Wierchu

18:30 – rozpoczęcie zejścia ze szczytu

21:30 – powrót busem do Kościeliska

22:00 – obiadokolacja (oraz ognisko) w MTB Hostel, integracja z pozostałymi uczestnikami zlotu

 

Niedziela, 13.03.2016

4:30 – wyjazd na wschód słońca w pobliżu Kościeliska (np. Salamandra/Gubałówka); prowadzący: Marcin Kęsek i Paweł Dutka

8:00 – powrót do hostelu, śniadanie

od 10:00 – zajęcia z obróbki przy komputerach; prowadzący: Piotr Piątek

14:30 – obiad w hostelu

16:00 – oficjalne zakończenie zlotu, wykwaterowanie uczestników

 

UWAGA:

W przypadku złych warunków pogodowych trasy i program plenerów zdjęciowych mogą ulec zmianie. Wówczas więcej czasu poświęcone zostanie na prelekcje, konsultacje i zajęcia przy komputerze. 
Organizatorzy nie biorą odpowiedzialności za warunki pogodowe, tj. „brak” wschodu lub zachodu słońca, ogólne słabe warunki fotograficzne. Decyzja o ewentualnych zmianach trasy lub rezygnacji z wyjścia w góry należy do prowadzących.
Bieżącym modyfikacjom ulegać mogą także dokładne ramy godzinowe podanych punktów programu.

 

Ogólny zakres poruszanych zagadnień 

 

wyjścia plenerowe:

– wybór obiektywu, oraz zastosowanie odpowiedniej ogniskowej w celu uzyskania
oczekiwanego obrazu. Kiedy wąsko, kiedy szeroko.
– wpływ przysłony na głębie
– zależność przysłony, czasu naświetlaniam, ISO
– potęga formatu RAW i zdecydowana przewaga nad JPG
– światło – złota (niebieska) godzina, wpływ światła na krajobraz
– kompozycja, złoty podział
– histogram – do czego się przydaje, jak go czytać
– wstępne wyzwalania migawki – w jakim celu
– przydatne funkcje aparatu
– tryby w aparacie (A,P,S,M) – w jakich warunkach i kiedy korzystam z danego
trybu. Czy „profesjonaliści” używają tylko trybu Manual?
– balans bieli
– dlaczego przydaje się wężyk spustowy, do czego samowyzwalacz, bullb, długie
czasy,
– filtry fotograficzne (polar, połówkowe, szare)
– autofocus, ostrzenie manualne
– w jaki sposób się pakuję na fotograficzne wyprawy, co zawsze zabieram i pakuję
w pierwszej kolejności
 
Zajęcia przy komputerze z Piotrem Piątkiem:
 
„Lepsze zdjęcia dzięki trybowi RAW. Wywołanie i zarządzanie kolekcją na przykładzie oprogramowania Lightroom. Zajęcia dla początkujących.”
 
1. Różnica między RAW a JPG
2. Edycja zdjęć – wstęp do zaawansowanej obróbki zdjęć w formacie RAW
3. Zarządzanie kolekcją zdjęć
 
Prosimy o zabranie własnych komputerów z zainstalowanym programem graficznym typu Lightroom/Photoshop.
 

Jak się przygotować na wyjście, co zabrać?

 

Początkiem marca musimy być przygotowani na warunki typowo zimowe. Jak ubrać się na zimowe wyjście fotograficzne w góry, zakończone długim fotografowaniem i oczekiwaniem na światło? Ciepło? To oczywiste, ale ciepło to jest pojęcie względne. Gdy na grani dochodzi wiatr, niekoniecznie mocny, ale połączony z mrozem, to może on bardzo szybko uprzykrzyć całą przyjemność fotografowania.

Na podejście stosujemy raczej lekki asortyment. Lekkie spodnie, ubrane na termoaktywne getry, polar z membraną chroniącą przed wiatrem i cienka bluza z materiału oddychającego. Oczywiście czapka i rękawiczki. Do tego w plecaku dodatkowa kurtka, standardowo nazywana przeciwdeszczową. To wszystko doskonale sprawdza się na podejściu, kiedy nie można się przegrzewać, a poruszając się wytwarzamy wystarczającą ilość energii, aby nie marznąć podczas przeciętnych zimowych górskich nocy.

W planach jest przybycie 1,5 godziny przed wschodem słońca, więc nie ma możliwości przetrwać praktycznie w bezruchu na mrozie i wietrze w zestawie ubrań które zastosowaliśmy na podejście. Dlatego do plecaka musimy zapakować dodatkową ciepłą odzież (kurtka, bluza). Mile widziane dodatkowe spodnie. Zapasowa czapka i rękawiczki. Kominiarka też bywa niezbędna podczas większego wiatru. Obowiązkowo czołówka w pełni naładowanymi akumulatorami lub nowymi bateriami, plus dodatkowym kompletem zapasowym. Przydatne bywają kijki i ochraniacze przeciwśniegowe na buty. Sprzęt (raki, czekan) raczej niepotrzebny. Termos z ciepłym słodkim napojem. Proszę zwrócić uwagę na prowiant, który musi nadawać się do zjedzenia nawet na dużych mrozach.

Na koniec to co najważniejsze, czyli sprzęt fotograficzny. Oczywiście każdy bierze co może, chce, posiada. Proszę na szybko nie dokonywać żadnych nieprzemyślanych zakupów, pracujmy na tym co mamy. Preferowany aparat ze zmienną optyką (lustrzanka, bezlusterkowce) umożliwiający pracę w trybach manualnych, preselekcji przysłony i czasu. wężyk spustowy. Statyw umożliwiający fotografowanie na wysokości 150 cm. Ta wysokość jest ważna dla osób wybierających wariant w Gorcach, a dlaczego to się przekonacie na miejscu 😉 Jeżeli ktoś ma krótszy statyw, to będziemy sobie radzić mocując aparat na barierce. Obiektywy – coś szerokiego, mile widziane zakresy poniżej 24mm w przeliczeniu na FF oraz teleobiektyw obejmujący zakresy od 85mm w górę. Osoby wybierające Lubań w większym stopniu będą korzystać z teleobiektywu niż krótkich ogniskowych – 50 mm to jest absolutne minimum dla tego miejsca. Filtry, polaryzacyjne, szare, połówkowe… kto ma to zabiera.

Prosimy zwrócić szczególną uwagę na kwestie związane z ubiorem, tak aby fotografowanie było przygodą i przyjemnością 🙂

Paweł Dutka, Marcin Kęsek