04 gru 2025

Jak dobrać czekan do turystyki zimowej?

Jak dobrać czekan do turystyki zimowej?

Dobór odpowiedniego czekana jest absolutnie kluczowy dla bezpieczeństwa i komfortu podczas zimowej turystyki górskiej. Ułatwi poruszanie się po szlakach z odcinkami pokrytymi śniegiem lub lodem. Czekan to nie tylko narzędzie, to twój trzeci punkt podparcia, hamulec w razie upadku i punkt zaczepienia. Przy dziesiątkach modeli wybór odpowiedniego sprzętu może wydawać się trudny. Poniższy poradnik pomoże Ci wybrać idealny czekan do turystyki zimowej.

 

Artykuł sponsorowany

 

Przeznaczenie i klasyfikacja czekanów

Czekan to podstawowe narzędzie asekuracyjne w zimowych górach, służące do podpierania się, wykopywania stopni oraz, co najważniejsze, do hamowania upadków (tzw. hamowanie z użyciem czekana).

Do turystyki zimowej (np. tatrzańskiej) potrzebujesz czekana turystycznego (alpinistycznego), który jest klasyfikowany zgodnie z normą wytrzymałości:

  1. Czekan typu B (Basic / Typ 1):
  2. Stylisko – zazwyczaj proste lub tylko lekko wygięte, co ułatwia podpieranie się (funkcja laski).
  3. Przeznaczenie – podstawowa turystyka na lodowcach, zaśnieżonych szlakach i umiarkowanie stromych zboczach. Służy głównie do podpierania i hamowania.
  4. Wytrzymałość – spełnia minimalne wymagania wytrzymałości dla ogólnej turystyki górskiej, w tym hamowania upadków.
  5. Czekan typu T (Technical / Typ 2):
  6. Stylisko i wytrzymałość – posiada znacznie większą wytrzymałość, osiąga to dzięki grubszej stali i/lub bardziej wytrzymałej konstrukcji.
  7. Przeznaczenie – wspinaczka lodowa, mikstowa oraz budowa stanowisk asekuracyjnych w trudnym terenie.

 

Wniosek: Dla typowej turystyki zimowej (np. w Tatrach) wybierz czekan typu B (Basic/ Typ 1). Jest lżejszy i tańszy, a jego wytrzymałość jest w zupełności wystarczająca do podpierania i hamowania.

 

Dobór optymalnej długości czekana

Prawidłowa długość czekana turystycznego jest kluczowa. Wybierając czekan, kieruj się jego główną rolą: skutecznością hamowania upadku i stabilizacją na stromych zboczach.

Zalecany zakres: Dla większości osób długość powinna mieścić się w zakresie 50 cm do 65 cm.

 

  1. Długi Czekan
  2. Zalety:
  • Dłuższy czekan (turystyczny) zapewnia lepszą dźwignię podczas hamowania upadku. Zbyt krótki czekan może utrudnić wytworzenie wystarczającej siły docisku do skutecznego wbicia ostrza (dzioba) w zbocze.
  • W miękkim śniegu długi czekan można wbić głębiej, co daje większą pewność i siłę trzymania.
  1. Wady – na bardzo stromym terenie (np. powyżej 45 stopni), długi czekan staje się nieporęczny i utrudnia szybkie przyjęcie pozycji do hamowania.

 

  1. Krótki Czekan
  2. Zaleta – krótszy czekan (techniczny, 45–55 cm) jest łatwiejszy do szybkiego operowania i kontrolowania na bardzo stromych i technicznych zboczach.
  3. Wada – mniejsza dźwignia i mniejszy zasięg do podparcia w mniej stromym terenie.

 

Metoda pomiaru – stań prosto, trzymając czekan za głowicę (ostrze i łopatka skierowane w dół) i wyprostuj rękę wzdłuż tułowia. Optymalna długość: grot czekana powinien sięgać do połowy łydki.

 

Orientacyjna tabela długości (dla ogólnego porównania):

Wzrost (cm) Orientacyjna długość czekana (cm)
<170 50–55
170−180 55–60
180−190 60–65
>190

 

 

65–70

 

Materiały i Waga

  1. Głowica – ostrze i łopatka powinny być wykonane ze Stalowe ostrze umożliwia lepszą penetrację zmrożonego śniegu/lodu. Unikaj ultralekkich czekanów z głowicą aluminiową, chyba że mają być używane wyłącznie jako sprzęt „na wszelki wypadek” (np. skialpinizm).
  2. Stylisko – proste stylisko jest idealne do wbijania w celu autoasekuracji (trzeci punkt podparcia). Lekkie wygięcie ułatwia hamowanie.
  3. Grot – lepsze są te z klasyczną ostrą końcówką niż ze ściętym styliskiem.
  • Klasyczny grot najczęściej ma kształt stożkowy lub trójkątny szpikulec wykonany ze stali kutej (lub wysokiej jakości stopów), co zapewnia trwałość i odporność na ścieranie. Jego podstawowe funkcje to zapewnienie stabilnego oparcia podczas marszu w mniej stromym i twardym terenie. Może też służyć jako tymczasowy punkt asekuracyjny (np. w twardym śniegu) lub do wbijania przy budowie stanowiska w śniegu.
  • Grot zastąpiony ściętym styliskiem. W czekanach, gdzie liczy się każdy gram, producenci często rezygnują z osobnego, stalowego grotu. Koniec aluminiowego styliska jest ukośnie ścięty i naostrzony, aby nadal pełnił funkcję grotu. Ścięty koniec nadal pozwala na wbijanie w śnieg. Takie rozwiązanie stosuje się w czekanach skitourowych i ultralekkich (np. do szybkiego alpinizmu), w celu maksymalnej redukcji wagi, gdzie narzędzie jest noszone głównie na plecaku.

Waga – czekan turystyczny powinien być na tyle lekki, by nie obciążać plecaka, ale musi mieć mocne, stalowe ostrze, by skutecznie wbijać się w twardy śnieg.

 

Ważne

  1. Łopatka – zdecydowanie pożądana w czekanach turystycznych. Służy do wykuwania stopni i kopania w śniegu.
  2. Oznaczenia i normy – czekan powinien posiadać normę EN 13089 oraz oznaczenia CE i UIAA. Oznaczenie Typ B (lub 1) jest standardem dla turystyki.

 

Pamiętaj, że posiadanie czekana to tylko połowa sukcesu. Kluczowe jest opanowanie techniki hamowania upadków i poruszania się z czekanem, co najlepiej zrobić na kursach turystyki zimowej.

Zapraszamy na kursy w Mountain Climbing School

Tagi: bezpieczeństwo czekan porady zima


Powiązane artykuły