13 sie 2014
Rewolucja we wzywaniu pomocy w górach!
Rusza nowa, prosta w użyciu aplikacja „Ratunek”, która pozwoli ratownikom górskim na zlokalizowanie poszkodowanej osoby z dokładnością do 3 metrów. Dzięki temu będą oni mogli zdecydowanie szybciej dotrzeć na miejsce i udzielić pomocy.
To nowy rozdział współpracy Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego z Plusem (i firmą Paga Solutions), a także idealny przykład użycia najnowszych technologii do względów poprawy bezpieczeństwa. Dotychczas, bazując tylko na informacjach podanych przez poszkodowanego, ratownicy miewali problem z szybkim określeniem miejsca, w którym się znajduje. Sygnał wysłany przez aplikację pozwoli na precyzyjne (do 3 m!) zlokalizowanie takiej osoby i skuteczniejszą pomoc.
Jak to działa?
W sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia, która wymaga wezwania służb ratowniczych, należy uruchomić aplikację na telefonie. Na ekranie komórki pojawia się wtedy przycisk z niebieskim krzyżem, a pod nim komunikat „Dotknij 3 razy, aby wezwać pomoc”. Wymóg trzykrotnego dotknięcia przycisku ma zabezpieczyć przed przypadkowym wezwaniem pomocy.
Aplikacja automatycznie wybierze zintegrowany z nią numer ratunkowy w górach 601 100 300 i połączy wzywającego z dyspozytorem GOPR. W trakcie rozmowy telefonicznej wysłany zostanie także SMS z dokładną lokalizacją poszkodowanego. Kiedy pomoc zostanie wezwana, kolor półokręgu na ekranie zmieni się na czerwony, a pod spodem pojawi się komunikat „Pozycja dostarczona do ratowników”.
Wkrótce aplikacja wyposażona będzie w funkcję Książeczki Medycznej, do której użytkownik będzie mógł wpisać wszelkie dane istotne w razie wypadku: imię, nazwisko, kontakt do osoby, którą należy powiadomić w razie wypadku, grupa krwi, choroby czy alergie.
Wymagania aplikacji:
1. Aplikacja jest bezpłatna dla użytkowników.
2. Aplikacja jest dostępna na telefony komórkowe z systemem operacyjnym Android (wersja od 4.0), wyposażone w moduł GPS.
3. Ściągnięcie i instalacja aplikacji jest możliwe z poziomu telefonu komórkowego poprzez wejście do Google Play, wybranie i instalację jej na telefonie.
4. Do prawidłowego działania aplikacji wymagana jest umowa dotycząca danego telefonu komórkowego o świadczenie usług telekomunikacyjnych, zawarta z Operatorem Telefonii Komórkowej (umowa na abonament lub na kartę)
Co mogą ratownicy dzięki aplikacji?
Aplikacja „Ratunek” to znaczne ułatwienie nie tylko dla poszkodowanych, lecz również – a może przede wszystkim – ratowników. Dzięki niej, będą oni mogli:
1. Szybko poznać dokładną lokalizację (do 3 m) osoby potrzebującej pomocy.
2. Po przyjęciu zgłoszenia, mieć na żądanie dostęp do lokalizacji osoby poszkodowanej.
3. Mieć informacje o stanie baterii w telefonie poszkodowanego.
4. Dodzwonić się do poszkodowanego w dowolnym momencie.
5. Wysłać wiadomość SMS do poszkodowanego.
6. Na żądanie mieć dostęp do zapisanych w Książeczce Medycznej danych o stanie zdrowia osoby potrzebującej pomocy.
Szereg udogodnień pozwoli na szybsze dotarcie do poszkodowanego i łatwe uzyskanie informacji o aktualnym stanie zdrowia, co w bezpośredni sposób przełożyć się może na skuteczne udzielenie pomocy.
Strona internetowa aplikacji: