19 lis 2014

Propozycja wycieczki: z Doliny Pięciu Stawów do Morskiego Oka przez Świstówkę Roztocką

Popularna trasa łącząca Dolinę Pięciu Stawów Polskich z Morskim Okiem. Prowadzi przez okolice Świstowej Czuby (1763 m n.p.m.) i Kępy (1683 m n.p.m.), bez trudności technicznych, na całej długości oferując piękne, rozległe widoki. UWAGA: Szlak zamknięty w okresie od 1 grudnia do 15 maja.

Wychodząc ze schroniska w Dolinie Pięciu Stawów Polskich skręcamy w lewo, niebieskim szlakiem przechodząc wzdłuż brzegu Przedniego Stawu Polskiego. Ścieżka stopniowo wznosi się, biegnąc przez rozległe rumowisko skalne. Po lewej stronie towarzyszy nam potężny masyw Wołoszyna. Idziemy wciąż pod górę, trawersując teraz trawiaste zbocze, by po ok. 30 minutach osiągnąć Siodło – niewielką przełączkę położoną na prawo od Świstowej Czuby. Warto od czasu do czasu spojrzeć w kierunku Doliny Pięciu Stawów Polskich, która z tej perspektywy prezentuje się wspaniale. Widać cały przekrój doliny i wszystkie położone w niej jeziora.

Szlak skręca w prawo, podchodząc na grań opadającą z Opalonego Wierchu. Dawniej przebiegał nad 200-metrowym urwiskiem, jednak ze względu na tragiczne w skutkach poślizgnięcia odcinek ten został zamknięty, a trasa poprowadzona łagodniejszym zboczem. Po osiągnięciu grani możemy odetchnąć z ulgą – dalszy etap wędrówki to zejście w dół do zawieszonej dolinki zwanej Świstówką Roztocką. Niebawem czeka nas jednak koleje podejście. Znów idziemy wśród rumowisk skalnych, po ok. 20 minutach osiągając Rówień nad Kępą. Roztacza się stąd wspaniała panorama Tatr Bielskich i Wysokich. Ścieżka wiedzie wśród kosodrzewiny, pozwalając na odpoczynek i delektowanie się widokami.

Wkrótce rozpoczynamy zejście w kierunku Morskiego Oka. Najbardziej wymagającym momentem jest tu pokonanie krótkiego odcinka w poprzek Głębokiego Żlebu, zwanego również Żlebem Żandarmerii. Niegdyś był on ubezpieczony łańcuchem, jednak przy braku śniegu pokonanie go nie powinno przysporzyć trudności. Pozostała część trasy jest łatwa i atrakcyjna widokowo. Pięknie prezentuje się stąd otoczenie Morskiego Oka z najwyższym szczytem Polski – Rysami na czele. Ostatnie kilka minut wędrujemy przez las, wychodząc w końcu na asfaltową drogę, kilkaset metrów od schroniska (w prawo).

W okresie zimowym (od 1 grudnia do 15 maja) szlak przez Świstówkę Roztocką jest zamknięty dla ruchu turystycznego ze względu na duże zagrożenie lawinowe.

GALERIA ZDJĘĆ:

Ciekawy film z przejścia trasy w odwrotnym kierunku – z Morskiego Oka do Doliny Pięciu Stawów Polskich:

Przypominamy, że opisy wszystkich szlaków w polskich Tatrach znajdziecie w naszym e-booku:

„Przewodnik po Tatrach Polskich. Szlaki turystyczne”

Tagi: Dolina Pięciu Stawów Polskich Morskie Oko opis szlaku Świstowa Czuba Świstówka Roztocka szlak wycieczka